יום רביעי, 26 באוגוסט 2015

"מחשוב לביש", "טלפון חכם" או עוד "ציוד מעקב"?

בכתבה מעניית מאוד בכלכליסט, מעלה הכותב יוסי גורביץ תהייה נכונה ומדויקת. האם כל נושא המחשוב הלביש יאפשר הידוק המעכב אחר המשתמש? האם מתנה לחג של "שעון חכם" תשרת את העובד או תאפשר לבוס שלך לעקוב אחרי העובד? 

קראתי את הכתבה אתמול בערב, ולאחר מכן התפנתי להפעיל את הטאבלט החדש שקניתי לצורכי בדיקת הקרינה ממנו ולמידה של אופן וצורות השידור. התקנתי על הטאבלט כמה אפלקציות נפוצות ומהר מאוד נתקלתי באותו עניין. האפלקציה ביקשה ממני גישה למגוון פרטים שהדרך היחידה להגיר אותם היא "פרטים אישיים" כמו למשל:
  1. נתוני המיקום שלי (מאפשר לשלוח למשתמש מידע שרלוונטי למיקום שלו, כמו פרסומות, אבל מצד שני למעשה מאפשר מעקב אחר המיקום של המפעיל).
  2. נתוני רשתות האלחוטיות (לי זה לא רלוונטי כי אני לא משתמש אלחוטי והWIFI שלי תמיד כבוי אבל לרוב הציבור זה מאוד רלוונטי והמכשיר למעשה מעביר את כל נתוני הרשתות שהוא מוצא הלאה).
  3. נתוני שיחות (מאפשר לזהות תחומים שאני והמכרים שלי אוהבים ולשלוח לנו פרסומות רלוונטיות).
  4. אנשי קשר (נו בחיאת, פרטים אישיים על אנשי הקשר שלי, כולל כתובות אימייל ומספרי טלפון? 
  5. היסטורית חיפושים (כדי לשלוח פרסומות לפי מה שמעניין אותי).
  6. ועוד ועוד ועוד ועוד...
כבר נתקלתי בכך בעבר, אבל אז זה היה רק בתאוריה עת חשבתי מבחינה טכנית על הבעייתיות בלקיחה, ניהול, שיתוף והגנה על המידע הזה. זו פעם ראשונה שאני מתקין כזו אפלקציה ורואה את זה בעניים שלי (אין לי סמרטפון ולא טאבלטים). למעשה אתה נותן לאפליקציה ראשות לאסוף נתונים בנוגע לכל דבר שאתה עושה בה, כולל הנתונים האישיים שלך ושל אנשי הקשר שלך, נותן לה ראשות לשמור את הנתונים ולהעביר הלאה.
רצית בחינם? קיבלת מעקב!
ממש כמו ב 1984 רק בהסכמה מלאה שלך. 

כמו כן שימו לב שכל מידע שיוצא או נכנס לסלולרי או לטאבלט שלכם גורם למעשה לשידור קרינת רדיו ולחשיפתכם לקרינה נוספת על ציר הזמן והתדר.

הנושא מזכיר לי כי לפני שנתיים בערך, חמי הוביל מאבק עובדים נגד מערכת עידכון שעות בסלולרי. מעניין מה המערכת הזו לומדת עליך ומעבירה לבוס.

רשימת ההרשאות שניתן לאפליקצית המפות של גוגל בעת ההתקנה (מתוך האתר של גוגל, לקרא ולא להאמין):

Maps
Google Inc.
Free
This app has access to:
Device & app history
  • retrieve running apps
Identity
  • add or remove accounts
  • find accounts on the device
Contacts
  • read your contacts
  • modify your contacts
Location
  • precise location (GPS and network-based)
  • approximate location (network-based)
Phone
  • directly call phone numbers
  • write call log
  • read call log
Photos/Media/Files
  • modify or delete the contents of your USB storage
  • read the contents of your USB storage
Microphone
  • record audio
Wi-Fi connection information
  • view Wi-Fi connections
Device ID & call information
  • read phone status and identity
Other
  • receive data from Internet
  • view configured accounts
  • Google Maps
  • control vibration
  • install shortcuts
  • run at startup
  • use accounts on the device
  • disable your screen lock
  • access Bluetooth settings
  • control Near Field Communication
  • pair with Bluetooth devices
  • send sticky broadcast
  • connect and disconnect from Wi-Fi
  • read Google service configuration
  • prevent device from sleeping
  • view network connections
  • full network access

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה