יום שישי, 15 בינואר 2016

מה התמריץ למהפכת המונים החכמים והאינטרנט של הדברים ? - איסוף מידע

נכתב לאחר קריאת - http://www.themarker.com/wallstreet/1.2821647

ידע שווה כסף, ומידע מאפשר שליטה.
מה שלדעתי עומד מאחורי שתי המהפכות הבאות בעולם הקרינה , המונים החכמים והאינטרנט של הדברים, הוא למעשה איסוף מידע. המונים החכמים הם למעשה נדבך קטן בתוך חזון האינטרנט של הדברים. עולם בו מידע רב יעבור מכל חפץ, גוף, מכונה, סלולרי, בית, מבנה, כביש, פנס תאורה, רחוב, מצלמה, טלוויזיה, וכל ציוד חשמל או אלקטרוני שיהיו מחוברים. מבחינת קרינה מדובר על עליה משמעותית בחשיפה של כל אחד מאיתנו לקרינת רדיו שתאפשר את התקשורת. אבל הסיפור האמיתי פה הוא המידע, המידע והשימוש בו. 

אלחוטי ומקרין - המידע יאסף מכל ציוד קצה ויעבור בצורה אלחוטית למאגרי מידע. בציוד הקצה יהיו מגוון חיישנים שיחושו את הסביבה ואת המשתמש\ים, ורכיב אלחוטי מקרין שישדר את המידע הנאסף (לפעמים אחר עיבוד ראשוני מסוים) למרכזי הבקרה ומשם למרכזי האיחסון.
נשמע לכם הזוי? עתידי? תלוש מהמציאות? הסלולרי החכם שלכם הוא בדיוק מכשיר כזה.

לא על המידע לבדו
כדי להפיק משהו המידע הזה צריך לאסוף אותו לכדי גוף נתונים אדיר ואז צריך לעשות שימוש באלגוריתם מתוחכם שיעבור על גוף הנתונים ויחפש חוקיות, תבניות ויוכל לנתח מגמות ולנבא הסתברויות לתרחישים אפשריים. הנתונים יאוחסנו במאגרי מידע אדירים (BIG DATA) והאלגוריתים יעבוד על חוות מחשבים חזקות במיוחד.

רק הגדולים באמת
המידע יאגר במאגרים שרק מי שיש לו חוות שרתים מספיק גדולות יוכל לאגור. כלומר מלכתחילה מדובר על קבוצה מובחרת של חברות או ארגונים או גופים שיש להם את היכולת לאגור. כל השאר יעבירו ויקנו מידע. גם העיבוד יצריך כוח מחשוב שרק הגדולים ביותר יוכלו לספק, כל השאר ישכירו את המשאבים הללו מהחברות הגדולות כדי לבצע משימות לפי הצורך (זה למעשה החזון של מחשוב ענן).
מספר גורפים-חברות-ארגונים קטן מאוד ישלטו במידע העצום. השליטה תאפשר להם לזהות את המגמות ואת התרחישים לפני כולם (כל מי שיכול לשלם על המידע) וזה יכול לאפשר להם להכפיל ולשלש את כוחם הכלכלי על ידי שימוש במידע. 
חלק מהחברות הללו כבר היום חזקות יותר ממדינות, מה יהיה כאשר המדינות עצמן ירכשו מהם שירותי מידע? החברות הללו (כפי שחלקן כבר היום) יהיו בנקודת כוח עדיפה על המדינות. 

מעקב וחיזוי
המידע יכול לשמש כדי להבין איזו פרסומת לשלוח לסמרטפון של פלוני, אבל גם לנחש מה אלמוני הולך לעשות היום בערב. מידע חדש שיגיע מהשטח (ממצלמות הרחוב, מהסמרטפון של האלמוני, ממערכות בקניון שהוא נכנס אליו או ממערכת הבנק שלו יוכלו לאפשר למערכת ללוות אותו במשך היום ולחדד את הנבואה לגבי מה יעשה בערב. 

לא רק פרסומות
כאשר יש צורך תמצא בדרך כלל הדרך. כאשר יש דרך או כלי ימצא לו בדרך כלל שימוש. לכן כאשר מערכת כזו תהיה בנמצא, איך נוכל לוודא שהיא לא רק תשלח פרסומות. מי ישים את הגבול ויחליט האם אפשר להשתמש בחיזוי של המערכת כדי לעצור בן אדם, או אולי בתיעוד של המערכת כדי להרשיע אותו כפושע עקב עלילה שנתפרה בדיוק לפי מה שפלוני עשה באותו יום. יקבע מי שיוכל לשלם ומי שתהיה לו גישה לנתונים. 

בנזיד עדשים
ואיך מוכרים לנו את הקידמה הזו?
מבטיחים לנו יותר נוחות, חסרון בזמן וכסף, בטחון ואין סוף אפשרויות. בסופו של דבר מה שרוב האנשים כן ידעו לעשות עם כל העולם הזה הוא להדליק את האור דרך הסמרטפון.  ובשביל זה , אנחנו נאבד את הכל.
אתם רוצים אפליקציה חינמית לניווט? האפליקציה מבקשת גישה, פחות או יותר, לכל המידע על הסמרטפון שלכם. אתם רוצים לדעת כמה חשמל מים או גז צרכתם עד היום, המונים אוספים את נתוני השימוש שלכם, אתם רוצים לעשות חיפוש ברשת, הכל נרשם והכל מתועד, מה חיפשתם, מאיפה, באיזו שעה, ואפילו באיזו מהירות גללתם את העמוד למטה.

וזה כבר קורה
חושבים שזה חזון לעוד 20 , 50 , 100 שנה?
זה כבר קורה היום. לרוב האנשים יש סמרטפון. זהו למעשה מכשיר איסוף מידע אידיאלי. יש לו מגוון חיישנים (קול, תמונה, מיקום, ועוד), הוא אוסף נתונים על התנהגות המשתמש (כדי לשפר את השירות כמובן) ומתעד כל שיחה, של SMS, כל איש קשר, כל מיקום, כל קנייה (בארנק דיגיטאלי או רכישה ברשת) , כל חיפוש ברשת, כל שימוש בכל אפליקציה,  כל פעילות וכל דבר שהוא חווה (המכשיר חווה, המשתמש עסוק בתיעוד חיו ושימשו במכשיר), המידע נאסף במכשיר ומועבר לשרתי החברות השונות. משם הוא נמכר לצד שלישי ונאגר שוב ושוב בשרתים באיסלנד או נוואדה.
כבר היום אם יש לך כרטיס אשראי אתה יכול לרכוש מידע , ובאותו כרטיס אשראי לרכוש כוח עיבוד של אלפי מחשבים (זה החזון של אמזון למי שלא יודע), יש מאות (אם לא אלפי) חברות סטארטאפ שמפתחות אלגוריתם וקוד כדי לעבד את  המידע שקניתם על כוח המכשור ששכרת כדי שתוכלו להבין מי רוצה טוסטר חדש או איך לגרום למדינה לקרוס.
כבר היום זה אפשרי ואני רואה את זה גדל באופן אקספוננציאלי (מכפיל את עצמו כל 18 חודש  - חוק מור).

מונה חשמל מקרין ואוסף מידע על שימוש אישי 


סמרטפון משדר קולט ומידע גם כאשר לא עושים בו שימוש 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה