יום שלישי, 11 באוקטובר 2016

יום כיפור - ואיך לעזאזל זה קשור לקרינה

יום כיפור הוא יום מיוחד עבורי. לא במובן הדתי. אני הגדרתי לעצמי את יום הכיפורים בצורה שמתאימי לי ולי בלבד. זהו עבורי יום של חשבון נפש בו לדעתי אני נדרש לנסות לסמן לעצמי במה הייתה השנה פחות טוב ומה אני צריך לעשות כדי לשפר זאת. יש עוד יום אחד בשנה שאני עוסק בנושא הזה במיוחד וזהו יום ההולדת שלי (שחל בחודש מרץ). בעוד רוב האנשים חוגגים את הגיעם לעולם והצלחתם לעבור עוד שנה בו, אני עסוק בחשבונות ביני לבין עצמי, אפילו יותר מאשר ביום הכיפורים. 
ביום הכיפורים אני אוהב להתעסק במלחמת יום כיפור. במלחמה הזו יש בה סמליות רבה, גם מול המשמעות של יום כיפור הדתי, גם מול חשבון הנפש האישי והציבורי וגם אני מוצא סמליות בנושא הקרינה. 

קונספציה שגויה - לפני מלחמת יום הכיפורים הייתה שרויה רוב המערכת הביטחונית בישראל במה שנקרא לאחר מכן "הקונספציה השגויה". בקונספציה הזו מדינות ערב שלאחר מלחמת ששת הימים היו חלשות מידי ולמדו כבר את נחת זרוענו ולא היו מסוגלות או רוצות לפתוח במלחמה מתוך הכרתם בעליונות הכוחות הישראלים. 
גם היום בנושא הקרינה יש לנו את הקונספציה השגויה, מה שנקרא הקונספט החומני. תאוריה שגויה שמניחה שאין השפעות לחשיפה לקרינת רדיו חוץ מחימום. הקונספט הזה עומד מאחורי כל התקנים לחשיפה לקרינה. גם של ציוד קצה וגם של אנטנות סלולריות. הציבור לא מודע לכך בכלל אבל שאומרים לו "הכל נבדק ונמצא בתקן". מה שהמשפט הזה למעשה אומר הוא  "בדקנו קרינה על פי שיטת מדידה שלוקחת בחשבון שרק חימום יכול להשפיע , שיטה שלא לוקחת בחשבון שידורים של חלקיקי שנייה, ומצאנו רמות קרינה נמוכות מהתקן שלוקח בחשבון כי ההשפעה היחידה היא חימום ולכן הוא גבוהה ולא מגן מהשפעות ביולוגיות ובריאותיות שמתקיימות ברמות נמוכות פי אלף ויותר ממנו".

מחיר דמים - במלחמת יום הכיפורים נהרגו בצד הישראלי כ 2222 (לפי ויקופדיה) בני אדם, בצד השני נהרגו כ 20000 בני אדם. מניין הפצועים עלה (בשני הצדדים ביחד) על 42000 איש. בישראל נחשבת המלחמה הזו לקשה ביותר אחרי מלחמת העצמאות.
מה יהיה מחיר הדמים בנוגע לקרינה בלתי מייננת? 
כרגע המצב הוא כזה שלדעתי מעל 30% מהאוכלוסייה כבר מרגישים במידה כזו ואחרת את הקרינה בעת שימוש בציוד סלולרי ואלחוטי. אחוז זה ילך ויעלה ככל שהשימוש והחשיפה יגדלו ויתארכו. לא ניתן להעריך כרגע את מספר הנפגעים בנפש.

בסופו של דבר ניצחון במחיר כבד - מבחינה אסטרטגית נחשבת מלחמת יום הכיפורים כניצחון מצרי. מבחינה טקטית היא נחשבת ניצחון ישראלי (ויש על זה ויכוח קשה ורחב). המצרים היו היחידים שהסיגו את המטרות המלחמה, לתקוע דגל באדמת סיני ולהגיע לפתרון מדיני עם ישראל (הסכם השלום ישראל-מצריים שבאורך פלא מחזיק עד היום).
ומה בנושא הקרינה? הרי עתיד האנושות שלוב בטכנולוגיה אלחוטית. להערכתי זה נכון אבל הטכנולוגיה המבוססת על שידור רדיו אינה בריאה ואינה בטוחה לשימוש והיא תוחלף בטובה ממנה לאחר שמחיר הדמים והמחיר הכלכלי שהוא ידרוש, יהיו גבוהים מכל נשוא. אז או שישפרו אותה לרמה לא מזיקה או שיחליפו אותה בטכנולוגיה חדשה, למשל LIFI.
אני רק מקווה שהאנושות תסיק את המסקנות מהנושא ותהיה יותר מוקפדת במדע ממומן והתערבות תעשיה במדע וברגולציה. אני מקווה אבל יודע שגם בעבר אלו היו הבעיות המרכזיות (בעישון, אסבסט ועופרת) והתיקונים שנעשו היו רק מקומיים (למשל ארגון הבריאות העולמי נוקה מאנשי חברות הטבק אבל לא מאנשי והשפעות התעשיות האחרות).
בנוסף אני מקווה שבני משפחתי לא יפגעו, מספיק אני שילמתי מחיר. מעבר לכך מקווה שאכן מי שמכיר בהשפעות של הקרינה ונזהר יתרחק מנזק. אם מישהו צריך להיפגע מהקרינה כדי למלא את ליטרת הדם של האפדמיולוגיה, אני מקווה שיהיו אלו המכחישי נזקים והמזהמים, מי שלא מכיר בנזקים ועושה שירות דוב לאנושות בכך שהוא פועל להמשיך את הפגיעה, את הנזק ומגדיל מספר הנפגעים, יהיה בכך לפחות קצת צדק היסטורי.

גמר חתימה טובה.

2 תגובות:

  1. שלום עמיר,
    התיאור שלך יפה אבל צדק היסטורי לא צפוי כאן כי:
    1. מכחישי הנזקים הבריאותיים של קרינת רדיו עושים זאת בדרך כלל משיקולי פרנסה ורווח כלכלי, זה בכלל לא אומר שהם אישית לא מתרחקים מאנטנות כמו מאש. מי שייפגע הם אנשים רגילים.
    2. לאנשים מסוימים קשה מאוד להתרחק מקרינה, בייחוד בתפקידים של מפעילי ציוד קורן בצה''ל.
    גמר חתימה טובה,
    מיכאל

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום מיכאל.
      1. לא בטוח שכל המכחישים משתמשים פחות.
      2. נכון ולכן חשובה המודעות והידע של הציבור. כך שכשיתנו לחייל להיחשף הוא יבין מה יכול לקרות לו ויבקש לבצע את המשימה בצורה פחות מסוכנת.
      כשאני הייתי בצבא, לא היה לנו מושג ירוק.

      מחק