יום שישי, 2 ביוני 2017

ירושלים הופכת לעיר מוקרנת יותר ויותר

בשבוע שעבר הכריזה עיריית ירושלים כי העיר תהפוך לחכמה יותר. זאת על ידי פריסה של כמה וכמה טכנולוגיות אלחוטיות נוספות החל ממערכות צילום ובקרה ועד אינטרנט אלחוטי במוקדים רבים בעיר. בהודעה לעיתונות השתמשו במילים כמו "דור חמישי", "טכנולוגית גלים מילימטרים",  "קצב גבוה", "חיסכון", "בטוחה לשימוש", "אין חשש לפגיעה בפרטיות", "הציוד בעל קרינה נמוכה במיוחד", "פריצת דרך טכנולוגית" ועוד סופרלטיבים רקים מתוכן. 

דור חמישי
אני בספק האם מדובר באמת במערכות מהדור החמישי, זאת משום שלהבנתי אין היום מערכות מדור חמש בשימוש פרטי או ציבורי. התקן אפילו לא נסגר ואין הגדרות ברורת אלא הגדרות כלליות בלבד.

גלים מילימטרים
טכנולוגיית גלים מילימטרים הכוונה לשידור (ושלא יהיה ספק, שידור=קרינה) בתדרים מעל 30GHZ ועד 300GHZ. תדרים אלו מתאפיינים במגבלות חדירה דרך קירות ומסומים. הם יעילים מאוד כאשר יש קשר עין ללא הפרעה אבל רגישים מאוד לכל מחסום. הגיוני כי רק חלק מהמערכות יופעלו בתדרים אלו, אם בכלל, כאשר יש בניהם קשר עין. למשל, מצלמות אבטחה אלחוטיות , או רכיבי מערכות פיקוד רמזורים ודרכים המותקנים על עמודי חשמל. אין לי ספק כי הרשת האלחוטית של העיר שתוצא (עם תוצע) לתושבים תהיה מבוססת וייפיי ישן ומוכר, בתדרים בין 2.4GHZ ל5.8GHZ על ידי שימוש בציוד מקצועי רחב פס ובעל הספקים גבוהים יחסית לכל ראוטר ביתי. החדשות הטובות שאפשר יהיה (ואני בכלל לא בטוח שכך יעשו) להתקין את הנקודות הללו רחוק יחסית מבני אדם (למשל על עמודי תאורה גבוהים ברחוב). 

בטוחה לשימוש? 
המערכות שירכיבו את מכלול העיר החכמה יבואו בנוסף למערכות אלחוטיות נוספות שכבר קיימות. מדובר על הגדלת הקרינה והחשיפה לקרינה של כל תושב. כמו כן התשתית החדשה תיצור שימושים וביקושים חדשים שבעתיד יחייבו את הגדלת התשתית , הגדלת הקרינה והגדלת החשיפה על ציר הזמן וציר התדר. יש לציין כי גם היום הרשתות האלחוטיות והסלולריות נחשבות בטעות לבטוחות, זאת על פי הנחת יסוד כי אין השפעות ביולוגיות ובריאותיות לקרינת רדיו חוץ מחימום. בהתבסס על אותה הנחת יסוד שגויה ניתן לקבוע כי גם הרשת החשדה תהיה בטוחה. זאת בדומה למומחה שקובע שעישון סיגריות קיימות אינו מזיק ולכן גם עישון של סיגריות מסוג חדש לא יזיק וגם עישון פסיבי לא מזיק. הדוגמה אולי נראת לכם מוזרה, אבל קחו בחשבון שלפני 60 שנה עישון סיגריה, בדומה לדעה השגויה שחשיפה לקרינת רדיו לא נחשבת למזיקה.
כאמור מדובר על עוד קרינת רדיו מזיקה על ציר התדר וציר הזמן.

קצב גבוה
אולי במקרה של העברת נתונים מנקודה לנקודה בקשר עיין, בין מערכות ייעודיות של העיריה כדוגמת מצלמות דרכים ואבטחה הקצב שיוסג גבוה יחסית לטכנולוגיות אלחוטיות וסלולריות אחרות. אבל יחסית לטכנולוגיות חוטיות או סיבים אופטיים אני בספק גדול עם הקצב הגבוהה לכאורה של המערכות האלחוטיות משתווה למה שאפשר להשיג בטכנולוגיה חוטית.

פגיעה בפרטיות
נו באמת, עיר שלמה של מצלמות אבטחה ולא תהיה פגיעה בפרטיות? את מה המצלמות יצלמו? את העצים והבניינים? הרי ברור לכולם שכל אדם שילך ברחוב יצולם במצלמות ולמעשה יבוצע לגביו מעקב אלקטרוני מסוים. עם טכנולוגיות זיהוי הפנים שקיימות היום יהיה קל מאוד לזהות את האנשים, לאחסן את המידע שנצבר במאגרי נתונים ולהצליב עם מאגרי נתונים  אחרים, אולי אפילו למכור את המידע (עיריית ירושלים וחברת סיסקו, אם לא חשבתם על זה קודם אני רוצה אחוזים על הרעיון). המידע אני גם די בטוח שהמערכות, לפחות חלקן, יהיו ONLINE ומאובטחות ברמה נמוכה מה שאולי יאפשר לגורמים כאלה ואחרים לשלוט בהם ולפרוץ אליהן. אתגרי האבטחה פה הם רבים זאת בגלל השאיפה לחבר את הכל לרשת. מה שמחובר פגיע. ועוד לא נולד מוצר המחובר לרשת שאין לו נקודת תורפה או דלת אחורית. 

הציוד בעל קרינה נמוכה במיוחד
נו באמת. זה תלוי איך מגדירים קרינה נמוכה. אם מגדירים אנטנות סלולריות כקרינה נמוכה (ואכן יש שעושים כך) אז באמת הקרינה ממערכות העיר החכמה תהיה נמוכה. אבל אם גם קרינה מראוטר אלחוטי ביתי או מהטלפון האישי שלכם עושה לכם כאבי ראש, אז אני כבר לא כל כך בטוח שהקרינה מהציוד של העיר החכמה. 
עכשיו יבוא איזה חכם ויגיד "נמוכה מהתקן". ובכן, גם קרינה מאנטנות סלולריות בדרך כלל נמוכה מהתקן. זאת בגלל שהתקן גבוה ולא מגן ומבוסס על הנחת היסוד השגויה כי ההשפעה היחידה של קרינת רדיו היא חימום. עישון פאסיבי כבר אמרנו נכון?

"פריצת דרך טכנולוגית"
טוב, פה אני חייב להסכים. אני לא יודע מה הותקן ומה יתקן בירושלים אבל הטכנולוגיה של העיר החכמה היא אכן פריצת דרך טכנולוגית. הן בסדרי הגודל של הציוד ונקודות הקצה, והן בסדרי גודל הנתונים.  חבל שהטכנולוגיה הזו , כמו רבות נוספות, מבוססות על קרינת רדיו שאינה בריאה לציבור וחבל שהשימוש והפריסה יובילו להגדלת עומס החשיפה על הציבור.

לכן , צמצמו היום שימוש בסלולרי ובאלחוטי לפני שהשימוש יצמצם אתכם.
ביחוד אם אתם כבר מרגישים כאבים בעת שימוש בסלולרי ואלחוטי.

קישורים -
https://www.jerusalem.muni.il/Municipality/Msg_84/Pages/waves.aspx
http://www.jerusalemnet.co.il/article/53117
https://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3706879,00.html

תמונה מתוך אתר "ירושלים נט" - 

2 תגובות:

  1. חמור מאוד הדבר הזה. חמור מאוד

    השבמחק
    תשובות
    1. לצערי זה קורה עוד ועוד והחשיפה הולכת וגדלה.

      מחק