יום ראשון, 9 ביולי 2017

ביקורת וברכות על הנוהל החדש של המשרד להגנת הסביבה לבדיקות קרינת רדיו במוסדות חינוך

הנוהל החדש פורסם החודש (07/2017) באתר המשרד להגנת הסביבה ומכיל כמה וכמה שינויים מהנוהל למדידת קרינת רדיו הכללי.

גילוי נאות - אפשר להגיד שהייתי בדרך עקיפה מעורב בכתיבה של הנוהל הזה. פרופ' סטיליאן גלברג , ראש תחום קרינה ורעש במשרד להגנת הסביבה הנחה שתי סטודנטיות לתואר ראשון בבריאות הציבור בעבודת סמנריון שנועדה לבדוק את הנוהל הקיים למדידת קרינת רדיו בבתי הספר ולהציע שיפורים וחלופות. סטיליאן ביקש ממני לעזור לסטודנטיות ואכן עשיתי כך. היו לי ולסטודנטיות כמה מפגשים וכמה שיחות טלפון והתכתבויות באימייל, בהם הסברתי את העמדה שלי ואת הבעיות הטכניות, ביצענו ניסויים במדידה וסקרנו תוצאות שהן קיבלו בניסויים אחרים. את עבודת הסמינריון לא ראיתי , אלא רק מצגת קצרה שלהן. פה מסתיימת מערבות זו שלי.
מעורבות נוספת היא , שכמו פעילים נוספים, במשך שנים אני מבקר את שיטת המדידה הקיימת, והאמת אני לא חושב שאפסיק. זאת משום שהנוהל המדובר, גם אם מהווה שיפור מסוים, עדיין חסר ואינו מבטיח בדיקות שיראו את רמות הקרינה האמתיות בכיתות עמוסות מחשבים , סלולריים וציוד אלחוטי. 

בעיות בנוהל החדש

כאמור בנוהל יש כמה שיפורים אבל אני בספק אם הוא יוביל לביצוע בדיקות קרינה נכונות בבתי הספר. 
במבט ראשון יש כמה בעיות מבחינתי בנוהל: 
1. רק מציעים שהסריקה תתבצע בMAX VALUE ולא מחייבים זאת. אם אכן יבצעו MAX VALUE לאורך כמה שניות, בחלק מהמדים נראה תוצאות גבוהות יותר ממה שרואים היום.
2. בכל נקודה שמצאו ערכים גבוהים מודדים עדיין במיצוע על פני כמה דקות. להבנתי זו הדרך המושלמת להוריד את הערך.
3. לשיטתי אין להשתמש במיצוע בשום מקרה במדידות של WIFI או כל ציוד אחר בו ה DUTY CYCLE נמוך.
4. מעבר לכך את התוצאות ישוו לתקן הגבוהה והלא מגן, או לנגזרות שלו, ואז כל מדידה תוכרז "תקינה" כי התקן גבוהה כל כך.

5. אין התייחסות בנוהל לסוג מדי הקרינה. אין הוראה להשתמש במדי קרינה מהירים הדוגמים אלפי פעמים בשנייה ורק הם מסוגלים למדוד נכונה אות מהיר  בDUTY CYCLE נמוך כמו WIFI.
6. אין התייחסות לציוד סלולרי של התלמידים. אם בכיתה מורשים התלמידים להחזיק או להשתמש בסלולרי יש לבדוק גם את תרומתם לרמת הקרינה, גם כן בהעמסה מלאה.

7. אין התייחסות לביטול וקטורי של וקטורים מנוגדים בכיוון של הקרינה מציוד האלחוטי בחדר.


כמה צעדים בכיוון הנכון, אבל לא מושלם

כאמור המשרד להגנת הסביבה עשה בנוהל זה כמה צעדים בכיוון הנכון (מדידת MAX, מדידה בריבוי נקודות ישיבה, מדידת רקע, העמסה על הרשת האלחוטית, חובת שימוש במדי קרינה המכסים גם את תחום התדר של 5GHZ וכו) ועל כך יש לברך אותו, אבל עדיין הנוהל אינו מספק ואני מעריך שלא נראה שינויים גדולים בתוצאות שימדדו, אם אכן יבוצע הנוהל בשטח (מה שגם עומד בספק).


בתמונה - הנוהל למדידת קרינת רדיו במוסדות חינוך,
 בכחול מודגשים השנויים ביחס לנוהל הכללי (ראו למטה) .



בתמונה  - הנוהל הכללי

תגובה 1:

  1. ישר כח, עמיר!
    כל אבן שמזיזים קצת מבורכת. אתה עושה עבודה חשובה מאד!

    השבמחק