יום חמישי, 1 בפברואר 2018

ד"ר איתן פרידמן שוב מרגיע את הציבור בנוגע לקשר בין סלולרי לסרטן

פרופסור איתן פרידמן התארח לפני כמה ימים בתוכנית הבוקר של רשת (קישור http://reshet.tv/item/news/haolam-haboker/season-01/clips/k6gj9-576025/ ). בתוכנית שוב טען כי הסלולרי לא מסרטן והציג נתונים שלפי דעתי אינם נכונים או אינם מדויקים. 
ננסה להסביר אותם אחד אחד. 

המחקר הדני - פרופ' איתן פרידמן מעלה את המחקר הזה כמעט בכל פעם שהוא מתבטא בנושא. המחקר המדובר מוצג כהוכחה שהסלולרי לא מסרטן. פרופ' פרידמן מפרט כי במחקר נבדקו שיאורי הסרטן בקרב כ400000 משתמשים בדנמרק. הוא לא מפרט כי יותר מ300000 משתמשים שהיו להם שני סלולריים או שקיבלו סלולרי מהעבודה הוכנסו במחקר הנ"ל לקבוצת הביקורת. מסיבה זו ובגלל קשלים נוספים המחקר נפסל לשמש כראיה מדעית. כל פירסום נוסף שלו (כל 5 שנים מפורסם עידכון) מביא שוב אנשים שפחות מבינים לצטט אותו כהוכחה שהסלולרי אינו מסרטן. 
ביקורות על המחקר  באתר הנ"ל - http://www.bmj.com/content/343/bmj.d6387/rapid-responses
לביקרות על המחקר בעברית לחץ כאן... 
ביקרות על המחקר הדני באנגלית:
  1. http://microwavenews.com/DanishCohort.html
  2. ביקורת באתר EMF FACTS 
  3. ביקורת באתר POWER WATCH


המחקר הבריטי - פרופ' פרידמן הזכיר גם את המחקר הבריטי שבוצע בנושא אבל בלי לתת פרטים שיאפשרו לי לזהות בוודאות לאיזה מחקר הוא מתכוון. אני מנחש שהוא מתכוון לסיכום מדעי של גוף הMTHR, משנת 2014, המנסה לקבוע כי אין סיכון בשימוש בסלולרי. פרסום הדוח היינו הפעולה האחרונה של הגוף הממומן בחלקו על ידי התעשייה ובחלקו על ידי משרד התעשייה הבריטי. הדוח מסכם עבודה של 11 שנים, בה לקחו חלק 31 עבודות מחקר שסוכמו ב 60 מאמרים בעיתונות המדעית על עבודתם. כל המחקרים הסתיימו ופורסמו חוץ מאחד.
מעבר להיותו של הגוף ממומן בחלקו על ידי משרד התעשייה הביריטי (ובאופן לא ישיר על ידי התעשיה) הדוח סוקר מחקרים שרובם אינם רלוונטים לסוגי הסרטן שהשימוש בסלולרי חשוד בקידומם או גרימתם.
לאחר פרסום הדוח פעולת הגוף הנ"ל מגיעה לסופה. המלצת החוקרים לא להמשיך לחקור את התחום (כמה נוח). הדוח זכה לביקורות רבות מצד מדענים וחוקרים בתחום.

לתקציר הדוח לחץ כאן...
לביקורת על הדוח בעברית לחץ כאן...
ביקורת על הדוח באנגלית:

http://www.emfacts.com/2014/02/here-we-go-again-new-mthr-report-claims-no-health-effects-from-cell-phones-etc/
http://www.powerwatch.org.uk/news/20140214-mthr-2012-report-misleading-spin-part1.asp
https://lennarthardellenglish.wordpress.com/2014/02/13/mthr-2012/



קביעת ארגון הבריאות העולמי 
פרופ' פרידמן מזכיר את קביעת הוועדה לחקר הסרטן בארגון הבריאות העולמי משנת 2011, כי הסלולרי הוא מסרטן אפשרי בבני אדם. למעשה הוועדה לא דיברה על סלולרי אלא על קרינת רדיו RF RADIATION באופן כללי. סלולרי פולט גם קרינת רדיו וגם שדה מגנטי בתדר נמוך (שגם הוא מסרטן אפשרי בבני אדם משנת 2001). פרופ' פרידמן מנסה להחליש את הקביעה הזו בטענה שגם קפה וגם חמוצים סינים הם הוגדרו כמסרטן אפשרי בבני אדם. לגבי הקפה , הוא הוסר מהרשימה לפני כמה שנים. לגבי חמוצים סינים הוא צודק חלקית. ההגדרה היא לסוג החומץ עצמו בו משתמשמים בחומצים אלו. כמו כן פרופ' פרידמן שוכח להזכיר כי גם DDT ועופרת, ועשרות מזהימים אחרים נמצאים באותה רשימה תחת אותה רמת הגדרה. יש לציין כי מ2011 מתגברות העדויות המדעיות כי הסלולרי וקרינת הרדיו מסרטנות או מקדמות סרטן ויש כבר קריאות להגרה מחדש של קרינת רדיו ברמה גבוהה יותר של סיכון וקשר לסרטן. 
מתוך ההלטה:
"Lyon, France, May 31, 2011 ‐‐ The WHO/International Agency for Research on Cancer (IARC) has classified radiofrequency electromagnetic fields as possibly carcinogenic to humans (Group 2B), based on an increased risk for glioma, a malignant type of brain cancer1 , associated with wireless phone use."

פרופ' פרידמן עקבי - 
כבר שבנת 2011 קבע פרופ' פרידמן כי הסלולרי לא מסרטן וכי כל הנושא הוא "קשקוש במיץ עגבנית". הדברים שלו נאמרו במסגרת כנס בשם "הסלולרי וסרטן - מדע או דמיון" שנערך באוניברסיטת תל אביב. הכנס היה מוטה ולא מאוזן ורוב הדוברים היו מהמכנה שטועון שאין נזקים. אפילו היה שם נציג חברות הסלולר מר ליאור ורונה והוא גם קיבל את ראשות הדיבור בכנס שאמור להיות מדעי.
סיכום שלי וביקורת על הכנס - http://www.tapuz.co.il/blogs/viewentry/1904739

האמת מרימה ראשה - כמה שבועות אחרי הכנס הנ"ל פרוסם מחקר שהראה כי הקרינה מהסלולרי משפיע על צריכת הגלוקוז במוח, כמה חודשים אחר כך הוחזרה קרינת הרדיו כמסרטן אפשרי בבני אדם על ידי הסוכנות הבין לאומית לחקר הסרטן (ראו למעלה). 

גם בשנת 2012   התבטא באופן דומה פרופ' פרידמן בעימות מול ד"ר זמיר שליט"א, על כך בקישור  -  http://www.tapuz.co.il/blogs/viewentry/2376347 (תפוז סגרו את הבלוגים, ולכן הבלוג הישן שלי שם כבר לא זמין. ראו מידע דומה, תגובה ראשונה  ב https://www.facebook.com/HaolamHaboker/photos/a.300392696724470/322560024507737/ , ראו העימות עצמו - https://13tv.co.il/Shows/Haolam_Haboker/videomarklist,209320/ )

גם בשנת 2014 התבטא פרידמן בנושא במסגרת תוכניתה של ורדה רזיאל ז'קונט ב"רדיו ללא הפסקה" על כך בקישור -
http://norad4uh.blogspot.co.il/2015/12/blog-post_14.html

בשנת 2016 התבטא שוב במסגרת תוכנית הבוקר והתוכנית הפנים האמתיות עם אמנון לוי בנושא רגישות לקרינה. גם במקרה הזה לא הכיר פרופ' פרידמן בנזקיים האפשריים של קרינת בלתי מייננת. זכור לי במיוחד הכינוי "חרטא בארתה" בו השתמש הפרופ' המכובד בהקשר לרגישות לקרינה - 


מחקר ה NTP - בניגוד לדעתו הניצחת של פרופ' פרידמן כי הסלולר לא מסרטן, בשנת 2016 התפרסם חלק ממחקר ה NTP שהראה שהקרינה מהסלולרי גרמה לגידולי סרטן בחולדות זכרים. סיכום של המחקר הזה אמור להתפרסם בחודשים הקרובים ושוב יראה כי הפרופ' המכובד טועה. 

המחקרים שפרופ' איתן פרידמן לא מצטט
מעבר למחקר ה NTP, קיימים מחקרים נוספים המחזקים את התאוריה והנחת העבודה שקרינת רדיו בכלל והסלולרי בפרט גורמים ומקדים סרטנים, בעיקר סרטני מוח מסוג גליומה, אקוסטיקנרומה, בלוטת הרוק ובלוטת התריס.
למשל מחקרים המראים כי קרינה בלתי מיננת גורמת ל"
נזק ל(DNA  (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8627134 , 
לשבירת מחסום דם מוח (http://www.el-allergi.dk/salfordrapport.pdf) ,
 לעליה בהופעת סרטן בעכברים (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9146709) ,
לחוסר יציבות כרומוזומי בתאי דם לבנים (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18666810),
ליצירת רדיקאלים חופשיים ושיבוש מערכות התקשרות בתא - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17456048,
להשפעות בריאותיות של קרינת רדיו על ידי הפעלה של VGCC - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3780531/ ,
מקדמת גידולי סרטן - http://dx.doi.org/10.1016/j.bbrc.2015.02.151,

על מחקרים הללו ,ורבים אחרים, כולל מנגנוני נזק, באתרי -
 http://www.norad4u.co.il/knowledge-h/emf-studies-list



הסומברורו מתקרב.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה