יום שני, 19 בפברואר 2018

חברת החשמל תחל בעוד חודשים ספורים בפריסת מוני חשמל חכמים

על פי כתבות בכלי התקשורת מהשבוע האחרון, חברת החשמל תחל בחודשים הקרובים בפריסה של מוני חשמל אלחוטיים ברחבי הארץ. בתחילה יפרסו מונים חכמים במודיעין, לאחר מכן מערים באר שבע, נתניה וירושלים.  המונים שיותקנו אמורים להיות בטכנולוגית PLC, בה נתונים הצריחה של המשתמשים בחשמל נאספים במונה ומשודרים אחת לכמה זמן (לפי הפרסומים פעם ביממה, אבל יש לחקות ולראות את המצב בפועל) אל מרכז הבקרה, שם הנתונים נאספים במסדי נתונים גדולים ומונגשים ללקוחות דרך ממשק משתמש אינטרנטי או אפלקציה. 
להבדיל מטכנולוגיות מבוססות שידור אלחוטי או סלולרי, טכנולוגית PLC אינה גורמת לשידור קרינת רדיו מהמונים האלחוטיים, אבל לא ברור מידת השפעתה על "הזיהום החשמלי", ועל רגישים לקרינה. 
חברת החשמל בחרה בטכנולוגיה הפחות מזיקה מהקיימות, מה שמראה על רצון מסוים של חברת החשמל להמנע מהתנגדות ואולי אפילו לעשות את "הדבר הנכון" מבחינת הקרינה (אני מאוד מקווה שכך הדבר), אבל המבחן האמיתי יהיה בשטח לאחר ההתקנה ויעמוד על כמה מדדים:
1. מוכנות חברת החשמל לא להתקין מונה חכם, בכל טכנולוגיה, לרגישים לקרינה או בסמוך אליהם.
2. בכך שהמונים לא יגרמו לבעיות רפואיות כאלה ואחרות, אצל רגישים לקרינה ואצל כלל הציבור.
3. בכך שאכן יותקנו מונים ללא שידור קרינת רדיו בכל שלבי הפריסה, ולא רק בתחילתו וזאת כדי להרדים את הציבור. 
4. בכך שבשום שלב המידע שיאסף על הצרחנים, לא ידלוף, לא יועבר ולא ימכר לגורמים אחרים (מה שכן קורה בחו"ל).

מוני חשמל חכמים שהותקנו בארה"ב, קנדה, אוסטרליה ומדינות נוספות, מבוססים על שידור רדיו ומפיצים קרינה בסביבתם. אנשים רבים נפגעו במדינות אלו מהמונים עד כדי הקמת קבוצות מחאה מקומיות ועתירות לבתי משפט בכמה מדינות. אני מאוד מקווה שחברת החשמל למדה מהניסיון של חברות החשמל במדינות הללו ולא תבצע צעדים שיוסיפו על החשיפה לקרינה של אזרחי ישראל, גם אם רוב אזרחי ישראל אינם מודעים עדיין לנזקי הקרינה ומכורים לסלולרי שלהם ולציוד אלחוטי. 

קישורים:
על מונים חכמים באתרי  - http://www.norad4u.co.il/knowledge-h/smart-meters-h
על הפריסה:
  1. http://www.mako.co.il/news-money/consumer-q1_2018/Article-157d5494bc49161004.htm
  2. http://reshet.tv/item/news/economics/consumers/newsitem-693884/
  3. https://www.b7net.co.il/article/261207/3
  4. https://www.mivzaklive.co.il/archives/152375


2 תגובות:

  1. לדעתי כדאי שאנחנו הפעילים ומי שאכפת לו - נאסוף כמה כתובות של בכירים בחרת החשמל ומקבלי החלטות רלוונטיים, ונשלח להם מכתב (אפשר שאנסח מכתב בסיסי אחיד, למשל, כדי שלא כל אחד יצטרך לנסח בעצמו)- ונפיץ לאנשים רבים ככל האפשר בבקשה שכל אחד מהם יעשה העתק-הדבק וישלח בעצמו את אותו המכתב לאותם מקבלי החלטות. במקביל כדאי לדעתי להכין עצומה ולהפיץ אותה באופן הכי נרחב שאפשר. בסוף המטרה תהיה כמובן להציג את העצומה בדיון מהיר בכנסת או במסגרת דומה, ולהשפיע לפני שיגיעו לדלת של כל אחד מאיתנו חס וחלילה.

    השבמחק
    תשובות
    1. מכתב שמבקש שלא יתקינו לנו מונה חשמל חכם או מכתב שמסביר על ההפעות השליליות של המונים?

      מחק