יום חמישי, 20 בספטמבר 2018

קונספירציות, פרמידות וקרינה בלתי מייננת - מה זה לזה?

בזמן האחרון עולה המודעות להשפעות הקרינה הבלתי מייננת. עם העליה במודעות עולה כמות האנשים שמאמינים או מבינים שהחשיפה לקרינה הבלתי מייננת מזיקה. עולה גם מספר הנפגעים, מיום ליום. אני מרגיש זאת בפניות ובאופי האנשים הפונים (יש יותר ויותר פניות מאנשים מכל גווני החברה, כולל מהנדסים ובעלי תפקידים, אנשים מצליחים ומרשימים שפונים אלי בבקשת עזרה). 
פועל יוצא, וסוג של חבלי לידה, יש גם עליה במספר האנשים שמאמינים ומפרסמים פוסטים בנוגע לתיאוריות קונספירציה בנושא הקרינה בלתי מייננת, שמשולבת לפעמים בתורות קונספירציה אחרות.

יש לי בעיה עם תורות קונספירציות מכמה סיבות:

  1. במישור האישי - העיסוק בתורות קונספירציה מסיר אחריות מהסובל. אם יש גורמים כל כך משפיעים (לפי התורה) איך הצעדים שאני יכול לבצע ישפיעו על מצבי. זה כמובן לא נכון והיכולת של כל אחד ואחד מאיתנו להשפיע על החשיפה שלו לקרינה ועל התסמינים של החשיפה הזו היא גדולה מאוד (ברוב המוחלט של המקרים).
  2. במישור הציבור - העיסוק בתורות קונספירציה מציג אותנו הדורשים לצמצום החשיפה, תקנים טובים ומגנים והכרה ברגישות לקרינה ובנזקי הקרינה כהזויים ומרחיק אותנו מהשגת מטרות אלו.
  3. פירמידות ומוצרי קסם - לרוב מי שמקדם קונספירציות עוסק במכירה של כל מיני מוצרי קסם שאמורים לעזור בהתמודדות אבל מהווים תחרות למוצרים שעוזרים באמת לצמצם החשיפה וצמצום התסמינים. בדרך כלל מוצרים אלו יהיו מבוססים על תורת קונספירציה או ידע לא מדעי וקודמו בשיטות פירמידה שונות.

במישור האישי 

האמונה בתורות קונספרציה, קשורות או לא קשורות לתחום הקרינה, פוטרת את בעל האמונה מהצורך להתמודד ולשפר את מצבו. קל מאוד להגיד "הכל רע, עושים במכוון כדי לפגוע בי, אז איך אוכל לשפר את מצבי".  זאת בעוד אתה ממשיך להשתמש בציוד סלולרי ואלחוטי ומצדיק זאת בכך ש"אין טעם בצמצום, בכל מקרה מקרינים עלי כל הזמן".
במציאות ההפך הוא הנכון. בכמה פעולות פשוטות יחסית יכול כל אדם לצמצם את החשיפה שלו לקרינה. אני פוגש אנשים רבים שמוצאים עצמם משותקים מול עומס הקונספירציות בעודם סובלים מהקרינה וממשיכים להשתמש בציוד אלחוטי וסלולרי.
במקרים רבים מגיעים אלי אנשים שכבר סובלים מהקרינה אבל מאמינים בתורות אלו. לכן הם נוקטים בצעדים שאינם משפרים את מצבם ומונעים ביצוע צעדים שיכולים באמת להביא לשיפור. לפעמים אני משקיע זמן רב ומיותר בקילוף שכבות ההתנגדות והאמונה בתורות הקונספירציה כדי שאותו אדם יתחיל לבצע צעדים שבאמת יעזרו לו. העיסוק הזה מתסכל מאוד ויקר מאוד במונחים של זמן.


במישור הציבורי 

כאשר את\ה מתבטא\ת ומספר\ת על תורות קונספירציה שונות ומשונות, את\ה מצייר\ת את עצמך כאדם קונספירטיבי ולפעמים הזוי. רוב האנשים ורוב הגופים יסיקו מכך שגם דעתך בנושא הקרינה אינה מבוססת ואינה נכונה משום שהיא קונספירטיבית והיא אולי חלק מראיית חיים שלמה שהיא קונספירטיבית. להיות שונה ובעל דעות שונות זה בסדר גמור, אבל כאשר אנחנו באים לשנות את המיינסטרים, אנחנו לא רוצים להיות מחוצה לו, אנחנו רוצים לשנותו. להיות קונספירטיבי זה להיות מחוצה לו, ומחוצה לו קשה לשנותו.
לאחרונה ראיתי התכתבות בפייסבוק בין פעילה בנושא הקרינה למהנדס מכחיש נזקים. המהנדס קרא בפרופיל שלה קצת, ראה שהיא מקדמת גם נושאים אחרים בעלי אופי קונספירטיבי והסיק וטען מייד שאין לסמוך על דבריה בגלל שהיא קונספירטיבית. יש לציין שלאותה פעילה יש ידע מדעי נרחב בנושאי הקרינה הבלתי מייננת, התגובות שלה היו מדויקות ובמקום, ובכל זאת היה קל מאוד לאותו אדם לשפוט אותה ולהכתיר אותה קונספירטיבית ובכך לבטל את דבריה.  


פירמידות

מה שמדאיג, לפעמים באותה מידה הוא שלפעמים מי שמקדם את הקונספירציות מקדם גם מכירה של מוצרי קסם שלכאורה מאפשרים חסינות מפני פגעי הקונספירציה ומבטיחים לאפשר המשך שימוש במוצרים אלחוטיים וסלולריים תוך כדי תחושת ביטחון מדומה. מוצרים אלו נמכרים לרוב בפרמידות שיווק, כך שכל משווק שלהם מעוניין לעשות כמה שיותר רעש שיביא למכירה של כמה שיותר מוצרים. המגמה הזו פוגעת ברלוונטיות ובאמינות של המאבק הקיים היום למען המודעות להשפעות הקרינה ולהכרה בנזקיה ברגישות לקרינה. כאשר יש פירמידה של מכירת מוצרי קסם, לא רק שהפחד מתדלק את הקונספירציה, אלא גם מנגנון עסקי משולב בהפצתה. אין לי בעיה עם מכירה של ציוד מדידה ומיגון מקרינה, אני עושה זאת בעצמי, אבל אני רואה ערך עליון בהתרחקות מהפחדה לשמה ומנסה להנגיש מידע מדויק ואמין, הן לגבי ההשפעות של הקרינה והן בנוגע למוצרים שאני מוכר ומה שהם עושים ומה שהם לא עושים (למשל "כובע הגנה מקרינה הוא לרגישים לקרינה בלבד ולא לשימוש בעת שימוש בסלולרי או בציוד אלחוטי". לדוגמא - "לפני שימוש במיגון יש לצמצם חשיפה לקרינה בכל דרך ולהפסיק שימוש בציוד אלחוטי וסלולרי בתוך האזור הממוגן ובכלל", ראו מגבלות שימוש בציוד המיגון באתר המכירה - http://www.4ehsbyehs.co.il/products-limitation-h). 


איך להימנע מקונספרטיביות

1. היצמדו לעובדות - אני משתדל להצמיד סימוכין לכל טענה. אני משתדל להוסיף תמונות, סרטון קישור למחקרים ומאמרים שיוכיחו ויחזקו את טענותיי.
2. פוקוס פוקוס פוקוס - אני מנסה לעסוק רק בתחום הקרינה והרגישות לקרינה ולא להתבטא בתחומים אחרים.  אני כל הזמן מזכיר לעצמי שהחלטתי להקדיש את חיי לשיפור המודעות לנזקי הקרינה הבלתי מייננת ולרגישות לקרינה, לא לבעיות אחרות שיש בעולם ושצריך לתקן. אפשר שיהיו לי דעות בנושאים אלו, אבל באופן פומבי אני מתפקס על נושא הקרינה בלבד.
3. ציטוט גורמים וגופים אחרים - שימו לב את מי אתם מצטטים ומה אתם משתפים. אם מפרסומים אלו, גופים אולו או בני אדם אלו עולה ריח של קונספירציה , הריח הזה ידבק גם בכם.



3 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  2. אני לגמרי איתך בענין זה. תודה שכתבת.. כמות המגיבים שדובקים בתיאוריות קונספירציה למיניהן מדאיגה (נכון שיש השתקה של נזקים שמתגלים - בהחלט) - אבל אין הקרנה מכוונת לצמצום אוכלוסייה ואין פגיעה מתוכננת מראש להרע ולהזיק

    השבמחק