יום ראשון, 16 ביולי 2017

מאמר של "מדע גדול בקטנה" בוואלה - שימוש בסלולרי במעלית לא מסוכן

עוד מאמר שגוי של "מדע גדול בקטנה" פורסם היום ברשת, הפעם באתר "וואלה".
הטענות במאמר מבוססות על הנחת היסוד השגויה כי אם הקרינה לא מייננת אז אין לה שום השפעה ביולוגית אחרת על הגוף חוץ מחימום. אז זהו שיש.

האם יש השפעות אחרות לקרינה פרט ליינון או חימום?

היום כבר ידוע כי יש מנגנוני נזק של קרינה בלתי מייננת שאינם קשורים לחימום. למשל שבירת די-אן-אי - הנרי לאי 1996, פגיעה במחסום דם מוח - סלפורד 2003, פגיעה במערכות תקשורת בתא ויצירת רדיקאלים חופשיים- פרידמן 2007, השפעה על המוח - נורה ולקוב 2011, שינוי מנגנון ה VGCC- מרטין פול 2013, ועוד (ראו -http://www.norad4u.co.il/knowledge-h/emf-studies-list)  .

כמו כן מחקר הNTP מ2016 שהראה כי חולדות שנחשפו לקרינת מסלולרי פיתחו גידולים בהשוואה לחולדות שלא נחשפו ולא פיתחו גידולים,
מחקר האינטרפון מ 2011 הראה על 82% סיכון יתר לגליומה למי שדיבר יותר מ27 דקות ביום על פני 10 שנים,
מחקריו של הרדל שהראו סיכון אף גדול מכך ועוד ועוד ועוד...

מה קורה במעלית?

לגבי עוצמת הקרינה, בחלק מהמעליות אין בכלל קליטה והסלולרי מנסה ליצור קשר ברמה הגבוהה ביותר שהוא יכול, בסלולרי חכם גם ללא ביצוע שיחה. בזמן ביצוע שיחה הסלולרי גם הכי קרוב לראש ולכן זה מצב קצה נוסף.
בחלק מהמעליות הקליטה נמוכה יותר, אבל מספקת כדי שהסלולרי יגביר עוצמת שידור ויצליח ליצור קשר אם האנטנה הקרובה.
הקליטה במעלית תלויה במבנה המעלית, החומרים ממנה היא עשויה, מיקום ומבנה הפיר של המעלית ומיקום של אנטנות סלולריות זעירות בסביבת הפיר או בתוכו (מה שמגדיל את החשיפה הכרונית אבל מאפשר שיחה במעלית).
בדרך כלל במעלית עוצמות השידור מהסלולרי יהיו גבוהות יותר, גם אם הסלולרי יצליח ליצור קשר.


לסיכום

לסיכום כל הטענות של "מדע גדול בקטנה" מבוססות על הנחת יסוד אחת שגויה.
מי שכבר מרגיש את הכאבים בעת שימוש בסלולרי ובציוד אלחוטי צריך כבר להבין שהסלולרי והאלחוטי אינם בריאים.


לכן צמצמו שימוש בסלולרי (בייחוד במעלית אבל גם בכללי) לפני שהקרינה תצמצם אתכם!

4 תגובות:

  1. לפני זמן בגלי צה"ל - בתכניתו של אביב לביא - דיברו כמה אנשים בדיוק על הנושא הזה כדוגמה למה שקורה באוטובוסים, מכוניות ורכבות - כך במעלית - דיברו בין השאר שני מומחים: האחד - פרופסור גלבר (המומחה האמון מטעם משרד הגנת הסביבה על הקרינה במדינה) והשני - לא זכור לי שמו, אך היה מודד קרינה מוסמך - שניהם הסבירו על המכניזם של הקרינה שלא בורחת לשום מקום אלא נתקעת בתוך המעלית, בתוך האוטובוס, בתוך תא הרכבת, בתוך המכונית - (גם כשהחלונות פתוחים) ברגע שמסים להתקשר שהמכשיר מחפש בכל דרך ליצור תקשורת - ואז - בכלוב המתכת הזה שהקרינה לא יוצאת ממנו אלא מרוכזת מאוד - זה מסוכן מאוד מאוד לבריאות כל מי שנמצאים בכלוב המתכת הזה. פרופסור גלבר אמר, בין השאר משהו על דמוקרטיה וחוסר היכולת להכריח את האנשים לעשות משהו למען עצמם, ושניסה לעשות משהו בתחבורה הציבורית למען הנהגים ולמען הנוסעים שלא מדברים לבטיחותם ובטחונם - מול משרד התחבורה, אך שמשרד התחבורה לא שיתף אתם פעולה. פרופסור גלבר בראיון ההוא בגל"צ העביר את המקל ללחץ כזה על משרד התחבורה לציבור.
    ביחס לשימוש בסלולרי במעלית - אולי אנשים הנמצאים יחד עם האנשים האלה בזמן שהם מדברים במעלית יכולים לאיים עליהם בתביעה של גרימת נזק ביודעין ובמזיד - איום כזה אולי יגרום לאנשים להפסיק לעשות זאת.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום.
      אכן אני זוכר בקווים כללים את הראיון הזה.
      כמו שהיה בתחילת המודעות לנזקי העישון, לדעתי אפשר, צריך וכדאי להגביל שימוש בסלולרי ובציוד אלחוטי באזורים מסוימים בתחבורה ציבורית, למשל ליד הנהג.
      תודה על התגובה.
      עמיר

      מחק
  2. עמיר, טעות סופר:
    גבי עוצמת הקרינה, בחלק מהמעליות אין בכלל קרינה והסלולר -->
    גבי עוצמת הקרינה, בחלק מהמעליות אין בכלל קליטה והסלולר

    השבמחק