יום שישי, 20 באפריל 2018

המשרד להגנת הסביבה מציג - תקן מעוות לקרינה ברכבים היברידים


כלכליסט מדווח כי המדינה עוסקת בהכנה של תקן לבדיקת קרינה בתדר נמוך מרכבים היברידיים. זאת לאחר שהרכבים הופכים יותר ויותר פופולריים בשנים האחרונות. 

על פי כלכליסט , המדידה תתבצע בכמה אזורים ברכב, אזור הנהג, הנוסע שלידו, המושב האחורי השמאלי והימיני. בכל מיקום תבוצע מדידה במהירות של 90 קמ"ש ו50 קמ"ש. 

לפי מידע נוסף שקיבלתי מאדם שמעורב בנושא, המדידה תתבצע 10 ס"מ מעל המושב. 
(זאת למרות שבנוהל לא מצויין הדבר  - http://www.sviva.gov.il/subjectsEnv/Radiation/Documents/HybridCars/car-check-hibrid_1.pdf
לעניות דעתי התקן והנחיות המדידה שגויות.  ביצוע המדידה הגובה של 10ס"מ מהמושב היא לא פחות מהונאה שנועדה להוריד את העוצמה הרשומה בדוח.  אדם שיושב על הכיסא , לא רק שלא מרחף בגובה 10 ס"מ מעל הכיסא אלא בגלגל משקלו של האדם בדרך כלל שוקע הוא בתוך המושב עוד כמה סנטימטרים. 
לכן המדידה בגובה 10 ס"מ מעל הכיסא אינה רלוונטית.

כמוכן ביצוע הממוצעים אינו ברור ולדעתי נועד לצמצם את הקרינה בדוח הקרינה. במציאות החשיפה היא לא בממוצע. ישנם שיאי חשיפה רגעיים שמביאים להשפעות ביולוגיות גם עם הממוצע נמוך. 

בשנים האחרונות פונים אלי רבים שרכשו רכבים היברידים ולאחר מכן גילו שיש שם קרינה. פנו אלי גם כמה כאלה שרכשו רכבים עם שדה מגנטי גבוהה (לא רק היברידיות, למרות שרכבים היברידיים וחשמליים מועדים יותר לפורענות בנושא זה) שגם הרגישו השפעות על בריאותם, בדרך כלל תחושות נמול ברגלים.

אני מציע לכל מי שעומד לרכוש רכב, לא רק היברידי, לרכוש מד קרינה ביתי ולמדוד את שיאי הקרינה (ולא ממוצעים שבועיים) על כל המושבים (ולא בגובה 10 ס"מ) במכוניות שמציעים להם, זאת כדי לא לרכוש רכב שיחשוף אותם לקרינה מיותרת.

גילוי נאות, אני מוכר מדי קרינה. אבל אני גם מוכר מיגון ולכאורה יש לי אינטרס להגיש לרוכשי היברידי שיבואו אלי למיגון אבל בכל זאת אני לא ממליץ על מיגון של כלי רכב מקרינה בתדר נמוך. עדיף למדוד לפני הרכישה ולרכוש רכב בלי קרינה ולא להיות לקוח שלי במיגון. המיגון ברכבים היברידיים מורכב ויקר פי כמה ממד קרינה וברוב המקרים מביא תוצאה חלקית בלבד. אם אנשים ימדדו לפני רכישה של רכבים ויבחרו רכבים נמוכי קרינה, כך גם היבואנים והיצרנים לאט לאט יבינו שכדאי לתכנן רכב עם פליטת קרינה אפסית


קישורים:

4 תגובות:

  1. בעיה נוספת היא התדר. הסף הנחשב לבטוח, ז''א 2 או 4 מיליגאוס, נקבע עבור תדר רשת החשמל של 50 הרץ. די צפוי ששדות בתדרים גבוהים יותר מזיקים יותר ולכן הסף צריך לקטון ככל שהתדר עולה. זה קורה גם בתקן ICNIRP (לא מומלץ להשתמש בו, הוא מרשה עוצמות שהתגלו במחקרים כמסרטנות).

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן, ברכב היברידי במיוחד צפוייה קרינה במגוון תדרים נמוכים ולא רק ב 50HZ.

      מחק
  2. ואכן ראיון הממוצעים לא נראה בטיחותי. אם מישהו יתן לחבורו סתירה ויטען שהלחץ על הפנים היה סביר בממוצע על פני שעה, ההסבר לא יתקבל טוב. מאוד ייתכן שפרץ קרינה חזק מאוד וקצר מאוד מזיק יותר מקרינה חלשה וקבועה שבממוצע על פני זמן ארוך משתווה לפרץ החזק.

    השבמחק
    תשובות
    1. הממוצע נועד להתהדר בתקן לכאורה נמוך המאפשר שיאי קרינה גבוהים.
      הדוגמא שלך מבהירה את הבעייתיות.

      מחק