יום שישי, 16 במרץ 2018

עוד יום של תיקון ומציאה של בעיות קרינה...הפעם בביתי שלי (שיפורי קרינה בחדר העבודה - חלק ראשון)

אחרי יום ארוך של התקנת מיגון קרינה על גב ארון חשמל בחדר העבודה שלי, וביצוע עשרות בדיקות קרינה (לפני ואחרי  התקנת המיגון) אני שמח לבשר שבעית קרינה אחת בחדר העבודה שלי טופלה ובעיה שנייה נמצאה או יותר נכון הצלחתי לאבחן אותה יותר במדויק. 

מדידות של "לפני"
הבוקר התחיל בביצוע מדידות קרינה במיקומים שונים בחדר העבודה ובחדר הכניסה לבית בצמוד לארון החשמל. 

התקנת המיגון 
לאחר מכן, בעשר בבוקר לערך,  הגיע יניב,  הקבלן של חברת המיגון איתה אני עובד, עם כלים וחומרים. לאחר שיחת אישור מול הבוס, יניב התחיל לעבוד בקצב מסחרר כאשר אני עוזר לו בעיקר בלהחזיק את פלטות המיגון, כאשר הוא מחבר אותן לקיר. קצב העבודה שלו כל כך מהיר שאני הספקתי לחבר שני ברגים והוא כבר גמר את כל העבודה. אם הייתי מנסה לעשות את הכל לבד, היה לוקח לי יומיים. כאשר הוא עובד ואני בעיקר  מסיע לקח לו פחות משעתיים.
בתמונה - יניב בפעולה

בדיקות קרינה "אחרי"
לאחר ההתקנה התחיל השלב של הבדיקות של אחרי. המטרה שלהן הייתה לוודא שהמיגון עובד נכון, מביא לשיפור ברמות הקרינה ולא גורם להגדלה של השדות באזורים אחרים. בעצם עוברים שוב ושוב על אותן נקודות שמדדנו בהן לפני ההתקנה. המדידות הראו שיפור ברמות הקרינה בצמוד לקיר וגם במרכז החדר. הרמה בדיוק מאחורי ארון החשמל הייתה לפני המיגון בסביבות ה10 מיליגאוס. לאחר המיגון הרמה עמדה על כ3 מילגאוס. הרמה בדיוק מאחורי חיבור הארקה (יש שם כרגע חיבור לא נכון מבחינת קרינה שגורם לשדה מוגבר על מערכת הארקה של הבית, על כך בהמשך) הייתה לפני המיגון 3 מיליגאוס ואחרי המיגון בסביבות 1 מיליגאוס. במרחק של חצי מטר מהמיגון הרמות עמדו עתה על פחות מ 0.3 מילגאוס, כאשר לפני המיגון הן עמדו על סביבות ה 0.6 (גם לפני המיגון הייתה רמה יחסית נמוכה, אבל מספיק גבוהה כדי להוציא אותי מריכוז. באזור הישיבה שלי הרמה לפני המיגון הייתה 0.6 ואחרי המיגון ירדה ל 0.3. נראה שהמיגון עובד, אפילו באזור הישיבה שלי שמושפע ממקורות קרינה נוספים.

חזרה על הבדיקות
במהלך היום חזרתי על הבדיקות כמה פעמים. בין ניכוי החדר וסידור מחדש של החדר להשלמת ההתקנה.
באחת המדידות שבוצע לאחר הצהורים זיהיתי להפתעתי כי הרמה של השדה המגנטי על הכיסא שלי שוב גבוהה. 
ביצעתי סריקה של האזור ומצאתי את נקודת השיא, בדיוק איפה שאני יושב. 
בדקתי מעל הכיסא והרמה ירדה, ירדתי לגובה הרצפה ורמה עלתה ל5 מליגאוס. סרקתי את הרצפה וגיליתי כי יש קו חשמל מהארון חשמל שלי, מתחת לרצפה, ההולך לשכנים הגרים בבתים הצמודים. השיא של הקרינה עמד על קצת יותר מ7 מילגאוס בנקודה מסוימת.
יצאתי החוצה והצלחתי למצוא ולעקוב אחר מסלול הכבל מתחת הרצפה על ידי מדידת הקרינה הנפלטת ממנו בגובה הרצפה. 
מדובר בקו של הזנה והארקות העובר מהבית שלי לבתים הצמודים של השכנים.
כאשר חזרתי הביתה מדדתי שוב והבעיה נעלמה. 
לאחר כשעה שמתי לב שאני מרגיש קצת פחות טוב ומדדתי שוב, הבעיה חזרה. 
יצאתי שוב מהבית והלכתי בעקבות השדה המגנטי אל השכנים, דפקתי בדלת ודיברתי עם השכנה. מסתבר שבזמן שהשכנה מפעילה מיבש או דוד חשמלי, השדה קופץ אצלי מתחת לרגליים (על הדרך הסברתי לה על קרינה. מצאתי מלא מקורות בבית, התקנתי לה טלפון קווי, כיביתי לה את השידור האלחוטי מהראוטר וקבעתי שמחר אני ובן זוגה נפרוס טלפוניה חוטית ורשת מחשבים חוטית בכל הבית). מה שמוזר היה שבלוח החשמל שלה לא היה חיבור של האפס לאדמה ולא היה זרם על כבל האדמה. 
השכנים הנוספים לא היו בבית ולכן לא בדקתי אצלהם. יש מה לעשות מחר.

בתמונה - מדידת קרינה על הרצפה.
 מקור הקרינה - קו מתח ראשי מתחת לרצפות



מקור אפשרי של הבעיה
ישנן כנראה שתי סיבות למה שראיתי היום על הרצפה. 
הראשונה נובעת מכך שכמה עשרות ס"מ מתחת לרצפה עוברים קווי הזנה של הבתים הנוספים במגרש. סביב הקווים תמיד יהיה שדה מוגבר, אבל אם הם מאוזנים ואם אין תקלה חשמלית השדה לא אמור להיות גדול מאוד. לא יותר מ2 מיליגאוס (עדיין לא כדאי לשים מיטה מעל). ואני כאמור ראיתי יותר מ7 מיליגאוס על הרצפה. הבעיה הזו נוצרת בשל קשל תכנוני שנגרם בשל כך שהמתכנן לא מבין את הבעייתיות בהעברת כבלי חשמל והזנה לבתים מתחת לחדרי מגורים. תכנון נכון יעביר את הכבלים הללו בשביל או בכביש הגישה, כאשר כניסה לכל בית תהיה בצורה הקצרה ביותר ללוח החשמל בלי לעבור מתחת לחדרי שינה או עבודה, למשל מתחת למסדרון כניסה לבית. ארון החשמל אמור להיות מותקן בכניסה לבית, במקום שיאפשר כניסה "נקייה" כזו. במקרה אצלי הארון נמצא במקום טוב, קרוב לכניסה, אבל הכבלים המזינים את בתים במגרש עושים דרכם מתחת למטבח ומתחת לחדר העבודה שלי (מסתבר). 
הסיבה  השנייה היא זרם חשמלי (שלא אמור להיות שם) על האדמות החשמליות בין הבתים. זרם זה יוצר שדה  מגנטי גבוה.
זרם על אדמה חשמלית נוצר לפעמים בשל חיבור האפס של הלוח הביתי לפס האדמות של הבית וזרימה של הזרם חוזר (האפס) על האדמה החשמלית במקום דרך חוט האפס של חברת החשמל.

הסבר לבעית איפוס לאדמה. 
אצלי בלוח מחובר האפס להארקה. חיבור שנהוג על ידי חברת החשמל משנות השמונים. זוהי שיטת הארקה נפוצה בבתים פרטיים, דו-משפחתיים וקוטגים. אמורות להיות לה יתרונות בטיחותיים מבחינת מקרה התחשמלות אבל היא תומנת בחובה בעיה וסכנה אחרת, קרינתית. במקרה שהאפס של חברת החשמל אינו איכותי (התנגדות גבוהה יחסית), ובמקרה שהאדמה בבית היא טובה (התנגדות נמוכה), אפשרי מצב שיווצר זרם חוזר דרך האדמה החשמלית ולא דרך האפס של חברת החשמל. במקרה הזה יהיה שדה מגנטי מוגבר על מערכת הארקה. אם מערכת הארקה תהיה מחוברת לצינורות המים או שלד הבניין אפשרי שגם עליהם יהיה שדה מגנטי מוגבר. הדרך לגלות בעיה כזו היא:
א - לראות שחוט אפס אכן מחובר פיזית לפס הארקה.
ב. - למדוד שדה מגנטי גבוה ליד פס הארקה.
ג. למדוד שדה מגנטי גבוה בצמוד לצינורות מים או עמודים של שלד הבניין.  
השדות בב' וג' ישתנו לעיתים בהתאם להפעלת מכשירים שונים בבתים על אותו מגרש, לפעמים גם בבתים המחוברים לאותו פילר של חברת החשמל.

בתמונה - מדידת שדה מגנטי בצמוד לפס הארקה אליו מחובר גם מוליך האפס (כחול)

צעדים אפשריים:
צריך לבדוק איך מבוצע החיבור של הארקה אצל השכנים.
לאחר מכן צריך לבחון את ביצוע הצעדים הבאים
1. שינוי שיטת האיפוס. מבוצע מול חברת החשמל ועל ידי חשמלאי בודק בלבד.
2. סלילה מחדש של כבלי ההזנה מתחת לכביש הגישה ולא מתחת לחדרי שינה ועבודה.
3. מיגון רצפת חדר העבודה אצלי בבית. 

סיכום
המיגון שבוצע היום היה הכרחי. הביצוע שלו הוריד את הקרינה בחדר בצורה יפה ואפשר לראות את הבעיה השניה שהתגלתה. בלי הורדת רמת הקרינה על ידי המיגון, לא הייתי מוצא כנראה את הבעיה השנייה. 
אני סובל בחדר הזה מאז שעברנו (שלושה חודשים). לא מסוגל להתרכז יותר מכמה דקות, ולפעמים מסוגל לעבוד עד מקסימום 3 שעות (בדרך כלל בלילה). אני מקווה ההתפתחויות של היום יאפשרו להתקדם בבדיקות ובבחירת הצעדים לביצוע.
לא שהייתי צריך את ההוכחה אבל היום הזה הוכיח לי שוב, שכל בית אב חייב שיהיה בו מד קרינה ביתי, גם ובייחוד רגישים לקרינה. כמו כן שיש לחזור ולבצע בדיקות קרינה כל פרק זמן.
תודתי לחברת המיגון, ליוני מנהל המיגון וליניב המקצוען על הסיוע הרב במיגון החדר. תודה לחשמלאי הבכיר ומודד הקרינה על הייעוץ והידע בחשמל והמומחיות במערכות הארקה. כמו כן תודה לשכנים שלי שאיפשרו לבדוק את מערכת הארקה בביתם וכן את הקרינה על הרצפה החוצה גם חדרים בביתם :-)

4 תגובות:

  1. עמיר אתה עושה עבודת קודש בעבור רגישי קרינה אשר ערכיי הסף המותרים אינם קשורים אלכם כלל וכלל,עד להכרותי איתך ועם גל חשבתי שכל הרגישים דיי ממציאים את הנתונים ,מהכרות מעמיקה עם הבעיות שלכם בשנים האחרונות גילית שהכל אמיתי בעבורכם ,מקווה ומתפלל למענכם שבעתיד הרשויות יהיו יותר קשובות לצרכים שלכם ,אנני תמים הדרך עוד ארוכה ארוכה ,אשתדל להמשיך לעזור ככול שניתן ,בהצלחה

    השבמחק
    תשובות
    1. שלום מני
      תודה על התגובה, ותודה על העזרה המקצועית לאורך כל הדרך.
      "במקום שלא היה איש, היה איש"
      בברכה
      עמיר

      מחק
  2. עדכון נוסף לכתבה שינויי שיטות מיגון במערכות חשמל מבוצעות אך ורק על ידי חשמלאי בודק ולא מוסמך ,ההבדל הוא תהומי

    השבמחק