יום שני, 13 במאי 2019

הדור החמישי בסלולרי, עוד יותר 1984

מאמר במעריב על 1984 של ג'ורג אורוול.
https://www.maariv.co.il/culture/literature/Article-697819 

את הספר הזה קראתי בפעם הראשונה לבגרות. בפעם השנייה בצבא. אחר כך קראתי גם את "חוות החיות". זה היה הספר הדיסטופי הראשון שקראתי. חזרתי אליו מידי פעם. הספר הזה עיצב את מחשבתי הביקורתית על משטרים, למרות שאני מחשיב עצמי כציוני ופטריוט.

אני זוכר שכשקראתי לראשונה את הספר לא הבנתי איך יכול להיות ש"הטלקטריון" יכול גם לצלם ולהעביר את התמונה ל"משטרת המחשבות". בזמנו (שנות ה90 של המאה הקודמת) לא הייתה טכנולוגיה כזו. היו טלויזיות ומצלמות וידאו אבל לא הייתה דרך זולה וקלה להעביר את השידור בחזרה מבית הלקוח. היום יש. זהו הסלולרי שלכם והמחשב שלכם. הטלוויזיה החכמה גם יודעת לעשות זאת. הרשת הסלולרית היא התשתית שמאפשרת את השידור חזרה, את "הערוץ החוזר". כל שימוש בסלולרי ובמחשב (למעשה בכל אביזר טכנולוגי) מייצר מידע וכל המידע נאגר במאגרי הBIG DATA. מאגרים אלו הן פוטנציאל מעקב והבילוש של משטרת המחשבות, אם ואיפה שהיא קיימת. היום לא רק שהטכנולוגיה קיימת היא גם זולה ונגישה. לא רק זה אלא שהאזרחים משלמים על זה, גם על המכשיר וגם על התשתית מכיסם, בהתנדבות! מושלם.

בסין, שבה הרשתות החברתיות משוטרת כבר שנים, הלכו צעד נוסף קדימה ויש כבר מערכות "משוב לאזרח" שמדרגות אזרחים לפי התנהגותם שנרשמת בשלל טכנולוגיות מעקב.

חלק מזה נשמע לכם אולי מוגזם, ומכוון שאני לא רוצה לעודד קונספירציה אתן דוגמה אחת שהיא כבר יום יומית. בארץ, כבר יותר מעשר שנים, מוכרעים דיונים בבתי משפט בהתאם לנתוני מיקום של הסלולרי של נאשמים. נתונים אלו נאגרים בחברות הסלולר (כאשר סלולרי נרשם בתא של אנטנה), נדרשים על ידי תובעים ומשמשים להוכיח מיקום של אדם בזמן מסוים בתוך תא שטח מסוים (התא הסלולרי). זו רק דוגמה קטנה.

אבל אתם בטח שואלים מה הקשר של הספר לקרינה?
כאמור אני רואה בסלולרי את הביטוי המודרני של "טלקסטריון" או ב"טלצג". הרשת הסלולרית מאפשרת את השימוש בסלולריים. שניהם יוצרים קרינה בסביבתם, הסלולרי בעיקר על המשתמשים, ציוד ביתי על אזור המגורים, והאנטנות על סביבתן.

לכן פועל יוצא של השימוש בטכנולוגיות הללו היא החשיפה לקרינת רדיו בלתי מייננת שמחלישה עוד יותר את האוכלוסייה וגורמת לתחלואה נוספת.

הדור החמישי בסלולרי יהיה עוד מכל זה. עוד יותר גדול, נפוץ, חזק, צפוף, ממכר ומקרין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה